Všeobecné informace a správné postupy
Níže uvedené informace tvoří přehled klíčových funkcí a principů stránek společnosti Vinted. Pokud se chcete obeznámit se svými právy a povinnostmi v souvislosti s používáním stránek společnosti Vinted, přečtěte si prosím naše smluvní podmínky, které najdete v tomto odkazu. Pokud hledáte informace o našem nakládání s vašimi osobními údaji a zajímá vás, jaká jsou v tomto ohledu vaše práva, přečtěte si prosím naše Zásady ochrany soukromí.
KDO JSME?
Jsme společnost Vinted UAB registrovaná v Litevské republice. Sídlíme na adrese Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Litevská republika. V případě dalších dotazů k níže uvedeným informacím nás prosím kontaktujte na adrese legal@vinted.cz. Pokud budete chtít po nákupu na naší platformě podat stížnost, můžete také použít tuto platformu pro řešení sporů, zřízenou Evropskou komisí.
CO JE VINTED?
Vinted je online zprostředkovatelská platforma, která umožňuje uživatelům prodávat a kupovat určité předměty. Společnost Vinted neprodává ani nekupuje předměty zobrazené na webových stránkách a není účastníkem žádné transakce mezi uživateli. Naše služba Ochrany kupujícího je přidána za poplatek ke každému nákupu, který uživatelé provedou pomocí tlačítka „Koupit“, a nabízí možnost vrácení peněz za stanovených podmínek, zákaznickou podporu a bezpečné platby prostřednictvím našeho integrovaného platebního systému.
Průměrný měsíční počet aktivních příjemců v rámci Evropské unie využívajících webové stránky našich propojených trhů v Polsku, Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Litvě, Švédsku, Rumunsku, Finsku, Řecku, Chorvatsku a Dánsku činil ke dni 31. 1. 2025 celkem 8,3 milionů. Toto číslo bylo vypočteno jako průměr za období předchozích šesti měsíců, v souladu s nařízením (EU) 2022/2065 (o jednotném trhu digitálních služeb).
Upozorňujeme, že uvedené číslo představuje odhad vycházející z dat, která máme na Vinted momentálně k dispozici. Jsme ho povinni zveřejnit na základě nařízení o digitálních službách a může se výrazně lišit od počtu uživatelů vykazovaného v jiném kontextu (především marketingových, finančních a PR prohlášeních a dokumentech). Tento údaj není určen k jinému použití, než je tento specifický účel, a může se dále měnit, obzvlášť na základě nedostatků v datech, výkyvů a inherentních prvků nejistoty.
KDO MŮŽE POUŽÍVAT NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY?
Stránky nesmíte používat, pokud jste považováni za profesionálního prodejce. Nabízet na stránkách předměty a uzavírat transakce smějí pouze registrovaní uživatelé (případně uživatelé Pro, pokud je služba Vinted Pro ve vaší zemi dostupná), kteří dovršili 18 let. Rodič nebo opatrovník může svým nezletilým dětem udělit přístup k účtu na Vinted, přičemž přijímá plnou odpovědnost.
JAKÉ PŘEDMĚTY LZE NA VINTED PRODÁVAT?
Vinted se snaží nabízet svým uživatelům přátelské a bezpečné prostředí. Proto když vystavujete nějaký předmět, musíte se nejdříve ujistit, že daný předmět můžete prodávat, a řídit se Pravidly katalogu, v nichž je uveden přehled toho, co můžete a nemůžete na našich stránkách prodávat. Níže naleznete několik příkladů, které se týkají našich aktuálních Pravidel katalogu:
Můžeš prodávat:
- dámské, pánské a dětské oblečení, obuv a doplňky
- dětské hračky, nábytek a pomůcky pro péči o děti
- novou kosmetiku, kosmetické výrobky, kosmetické přístroje a pomůcky
- doplňky k elektronice, jako sluchátka, chytré hodinky, pouzdra na mobilní telefony apod.
- domácí potřeby, jako jsou textilie, nádobí a bytové doplňky
- zábavu, jako jsou videohry, konzole, doplňky, knihy, stolní hry, puzzle, hudba a audio
- potřeby pro péči o domácí zvířata, jako jsou oděvy, doplňky, lůžkoviny, cestovní doplňky a hračky.
Nemůžeš prodávat:
- předměty zakázané nebo omezené zákonem (např. padělky, kradené zboží, střelné zbraně, zbraně atd.)
- předměty, které nesplňují hygienické normy nebo mohou představovat zdravotní či bezpečnostní riziko (např. použité spodní prádlo, použitá kosmetika nebo kosmetické výrobky, které nejsou v původním uzavřeném obalu atd.)
- léčivé přípravky, potraviny a tabákové výrobky
- předměty, které jednoduše nejsou v souladu s vizí Vinted (například zvířecí kožešiny a výrobky z nich, sportovní vybavení pro dospělé, jako jsou kola, lyže, snowboardy, vstupenky na akce atd.)
- předměty nakupované ve velkém nebo obvykle prodávané jako dropshippingové předměty s nízkou hodnotou
- velké množství zcela nových předmětů včetně předmětů s visačkami
- předměty s označením „lze objednat“, „prodáno“, „momentálně není skladem“, „zkus to později“ atd.
Měj prosím na paměti, že výše uvedený seznam není vyčerpávající a slouží pouze jako vodítko. Přečti si prosím Pravidla katalogu, kde najdeš úplný a přesný přehled o tom, co na Vinted můžeš a nemůžeš prodávat.
JAK PRODÁVAT PŘEDMĚTY NA VINTED?
Předměty můžeš na Vinted nabízet k prodeji bezplatně. Aby mohl prodávající zařadit položku do katalogu, musí splnit všechny podmínky Pravidel katalogu. Při zařazování položky do katalogu vyplníš dotazník, v rámci kterého musíš vybrat kategorii, která co nejpřesněji popisuje daný předmět, a nahrát alespoň jednu kvalitní fotografii předmětu.
Nemůžeš použít fotografie nalezené na internetu, popř. fotografie podobného předmětu. Popis a fotografie předmětu musí odrážet skutečnou kvalitu a vnější vzhled předmětu, jakož i případné vady, defekty nebo změny, které se na předmětu projevují.
JAK JSOU POLOŽKY NA VINTED ŘAZENY?
VINTED využívá doporučovací systémy, jejichž úkolem je nabízet uživatelům a návštěvníkům specifické informace obsažené na stránkách nebo určila prioritu těchto informací. Patří sem řazení výsledků při vyhledávání iniciovaném samotným uživatelem a další případy, kdy je při prohlížení obsahu na platformě určováno vzájemné pořadí zobrazených informací nebo jejich relativní význam. Bližší informace o našich doporučovacích systémech jsou k nalezení zde.
Prodávající může své předměty lépe zviditelnit pomocí následujících placených služeb, které mají také vliv na způsob, jakým jsou předměty řazeny:
- Topování nabízených předmětů
Prodávající může vybrat předměty, které se budou zobrazovat na přednostních místech na zdi a ve výsledcích vyhledávání ostatních uživatelů v katalogu. Více informací o topování nabízených předmětů najdeš zde.
- Zaostřeno na šatník
Prodávající může na základě preferencí uživatelů, filtrů katalogu a nejoblíbenějších předmětů propagovat svůj šatník v samostatné sekci zdi a ve výsledcích vyhledávání ostatních uživatelů v katalogu. Více informací o funkci Zaostřeno na šatník najdeš zde.
JAK MŮŽE KUPUJÍCÍ ZA PŘEDMĚT ZAPLATIT?
Na Vinted můžeš platit kreditními kartami, debetními kartami nebo jinou platební metodou, kterou webová stránka nabízí.
JSOU SLUŽBY VINTED ZADARMO?
Pro prodávající
Nabízení předmětů k prodeji na Vinted je zdarma. Naše doplňkové služby pro prodávající, jako je výše popsané topování předmětů a Zaostřeno na šatník, jsou však zpoplatněné.
Pro kupující
Ke každé transakci uskutečněné pomocí tlačítka „Koupit“ je za poplatek přidána Ochrana kupujícího. Poplatek za využití Ochrany kupujícího zahrnuje:
- pevně stanovenou částku ve výši 18 Kč; a
- 5 % z ceny předmětu (včetně případné daně z ceny předmětu). Celkový poplatek za Ochranu kupujícího již zahrnuje daň z přidané hodnoty („DPH“).
V zájmu tvé bezpečnosti a bezpečnosti transakcí doporučujeme, abys transakce prováděl/a pomocí tlačítka „Koupit“ a neprováděl/a žádné transakce mimo tyto webové stránky. Nákupy provedené bez použití tlačítka „Koupit“ jsou na tvé vlastní riziko a v souvislosti s těmito transakcemi nebudeš mít k dispozici služby, které nabízíme v rámci Ochrany kupujícího.
U vybraných předmětů – pokud je tato možnost k dispozici – mohou kupující při nákupu využít také službu Ověření předmětu, která potvrdí či vyvrátí originalitu příslušného luxusního zboží. Bližší informace o Ověření předmětu jsou k nalezení v našem Centru nápovědy.
SPORY MEZI UŽIVATELI A VINTED
V případě sporu mezi společností Vinted a uživatelem společnost Vinted vyzývá uživatele, aby se v každém případě nejprve obrátil na společnost Vinted a pokusil se najít smírné řešení. V tomto ohledu má uživatel možnost:
- zaslat písemnou stížnost na uživatelskou podporu společnosti Vinted prostřednictvím kontaktního formuláře;
- Společnost Vinted vynaloží veškeré úsilí, aby se pokusila stížnost uživatele vyřešit smírnou cestou;
- uživatel může také využít alternativní způsoby řešení sporů, jako je například mediace ve spotřebitelských sporech. Evropská komise zřídila platformu pro řešení sporů, která shromažďuje případné stížnosti spotřebitelů po online nákupu a předává je příslušným státním rozhodčím soudcům. Tato platforma je k dispozici zde: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
HODNOCENÍ NA VINTED
Jak udělit hodnocení
Po dokončení obchodu se kupující a prodávající mohou navzájem ohodnotit a udělit si hvězdičkové hodnocení. Každé hodnocení je vždy spojeno s příslušnou transakcí, takže není možné udělit hodnocení uživateli, s kterým jsi žádnou transakci neuskutečnil/a. Uživatelé mohou zanechat hodnocení takto:
- po dokončení objednávky najdeš v konverzačním vlákně tlačítko „Udělit hodnocení“;
- poté vyber počet hvězdiček od jedné do pěti (čím nižší počet hvězdiček, tím horší zkušenost s danou transakcí), připoj komentář a vše odešli.
Uživatelé mohou udělit hodnocení do čtyř dní po dokončení objednávky.
Jak upravit/odstranit hodnocení
Hodnocení můžeš upravit nebo odstranit kliknutím na příslušné tlačítko umístěné pod hodnocením.
Jak uložit hodnocení
Na stránce s hodnocením uživatele je hodnocení řazeno chronologicky (od nejnovějšího po nejstarší). Každé zveřejněné hodnocení obsahuje uživatelské jméno autora, hodnocení (komentář), hvězdičkové hodnocení přidělené daným uživatelem, datum a čas jeho zveřejnění. V případě, že hodnocení zanechal uživatel, který následně odstranil svůj účet nebo který není aktivní po dobu nejméně pěti (5) let, jeho uživatelské jméno nebude viditelné a v poznámce bude uvedeno, že obsah pochází od uživatele, který již není aktivní. Ostatní informace zůstanou zveřejněny online, pokud nebudou společnosti Vinted nahlášeny jako nevhodné nebo urážlivé a společnost Vinted je neodstraní v souladu s platnými zákony a smluvními podmínkami nebo pokud je neodstraní autor daného hodnocení.
Odpověď na hodnocení
Uživatel může odpovědět na hodnocení, které na jeho účtu zanechali jiní uživatelé nebo společnost Vinted, a to kliknutím na příslušné tlačítko umístěné pod daným hodnocením.
Žádná kompenzace
Uživatelé ani společnost Vinted nedostávají výměnou za svá online hodnocení žádnou kompenzaci.
Výpočet průměrného hvězdičkového hodnocení
Průměrné hvězdičkové hodnocení uživatele je založeno na průměrném počtu hvězdiček, které tento uživatel obdržel. Hvězdičkové hodnocení ovlivňuje pouze hodnocení od jiných uživatelů nebo společnosti Vinted. Počítá se každé hodnocení, takže pokud jeden uživatel zanechá více než jedno hodnocení, bude zohledněno každé z nich.
Pro výpočet průměrného hvězdičkového hodnocení uživatele zaokrouhluje společnost Vinted průměrné hodnocení nahoru na nejbližší hvězdičku nebo polovinu hvězdičky:
- Pokud je průměrné hodnocení rovno nebo větší než X,75, zaokrouhlí se na X + 1. Například průměrné hodnocení 3,75 hvězdičky bude zaokrouhleno na 4 hvězdičky;
- Pokud je průměrné hodnocení v rozmezí X,25 až X,75, zaokrouhlí se na X,5. Například průměrné hodnocení 3,26 hvězdiček bude zaokrouhleno na 3,5 hvězdičky, stejně jako průměrné hodnocení 3,74 hvězdičky;
- Pokud je hodnocení nižší než X,25, zaokrouhlí se na X. Například průměrné hodnocení 3,24 hvězdičky se zaokrouhlí na 3 hvězdičky.
SCHVALUJE VINTED HODNOCENÍ?
Společnost Vinted hodnocení aktivně neschvaluje
Uživatelé se mezi sebou hodnotí přímo. Udělená hodnocení nemusejí být před zveřejněním uživateli schválena společností Vinted.
Nesouhlas s hodnocením
Pokud uživatelé s uděleným hodnocením nesouhlasí, mohou:
- kontaktovat dotyčného uživatele a zjistit, v čem je problém, a požádat ho, aby změnil své hodnocení v komentáři, který udělil (nebo který za něj automaticky přidala společnost Vinted), a upravil jej; nebo
- okomentovat obdržené hodnocení a přidat tak svůj pohled na věc. Pokud se například jednalo o něco mimo uživatelovu kontrolu, třeba o chybu třetí strany, neměl by se zdráhat to napsat.
Nevhodné hodnocení
Udělené hodnocení musí být vždy v souladu se smluvními podmínkami a zásadami komunity, jinak bude považováno za nevhodné nebo urážlivé. Pokud je hodnocení nevhodné nebo urážlivé, nahlas to Vinted jednoduše kliknutím na ikonku ( i ) v konverzaci a stisknutím tlačítka „Nahlásit“. Potom zvol možnost „Uživatel udělil urážlivé/nevhodné hodnocení“ a popiš situaci. Pokud hodnocení neodpovídá zásadám komunity, tým uživatelské podpory Vinted se pak bude snažit problém vyřešit. Pokud je hodnocení nevhodné nebo urážlivé, může společnost Vinted zcela nebo částečně zablokovat účet jejího autora v souladu se smluvními podmínkami.
Automatické hodnocení udělené systémem Vinted
Někdy může kladné nebo záporné hodnocení transakce automaticky udělit systém Vinted. Kladné hodnocení může dostat prodávající (pouze pětihvězdičkové hodnocení bez komentáře), pokud byla transakce dokončena, ale kupující do čtyř (4) pracovních dnů neudělil žádné hodnocení. Vinted poskytuje pozitivní hodnocení pouze prodávajícím. Negativní hodnocení může dostat uživatel (pouze jednohvězdičkové hodnocení bez komentáře), když zruší již odeslanou objednávku (pokud tak neučinil poprvé). To se může stát i prodejcům, když neodešlou předmět včas a objednávka se automaticky zruší. Vinted uděluje negativní hodnocení buď kupujícímu, nebo prodávajícímu (v závislosti na tom, která strana zrušila transakci).
Vinted automatické hodnocení neodstraňuje. Uživatel může vysvětlit situaci kupujícímu/prodávajícímu (který dané hodnocení neudělil, protože automatické negativní hodnocení zveřejnil systém Vinted), který může souhlasit s úpravou nebo odstraněním daného hodnocení, které automaticky udělil systém Vinted.
PRÁVA KUPUJÍCÍCH PODLE ZÁKONA
Vinted je online marketingová platforma, na které probíhají transakce mezi fyzickými osobami.
Uživatel nemá právo odstoupit od smlouvy
Při obchodování mezi nepodnikajícími fyzickými osobami není prodávající podle platných právních předpisů povinen nabídnout kupujícímu možnost odstoupit od smlouvy. Prodávající, který je nepodnikající fyzickou osobou, může možnost vrácení nebo výměny zboží přesto nabízet (například tak, že to uvede v popisu u nabízeného předmětu).
Dále najdeš přehled informací o právech a povinnostech spojených s obchodními transakcemi mezi nepodnikajícími fyzickými osobami.
Ustanovení právních předpisů, jimiž se řídí obchodní transakce mezi fyzickými osobami, které nejsou podnikateli:
- ustanovení českého občanského zákoníku o závazkovém právu najdeš zde, zde a zde,
- ustanovení českého občanského zákoníku o soukromoprávní smluvní odpovědnosti najdeš zde a zde.
Právní záruky
Na prodej se vztahují dvě právní záruky: záruka souladu se smlouvoua záruka ohledně skrytých vad (pokud je prodávající výslovně nevyloučil nebo neprohlásil, že je neposkytuje).
Záruku souladu se smlouvou upravuje § 2087 občanského zákoníku: „Prodávající kupujícímu odevzdá věc, jakož i doklady, které se k věci vztahují, a umožní kupujícímu nabýt vlastnického práva k věci v souladu se smlouvou.“ A dále:
- § 2095 občanského zákoníku: „Prodávající odevzdá kupujícímu předmět koupě v ujednaném množství, jakosti a provedení. Nejsou-li jakost a provedení ujednány, plní prodávající v jakosti a provedeních vhodných pro účel patrný ze smlouvy; jinak pro účel obvyklý.“
- § 2096 občanského zákoníku: „Při určení jakosti nebo provedení podle smluveného vzorku nebo předlohy musí věc jakostí nebo provedením odpovídat vzorku nebo předloze. Liší-li se jakost nebo provedení určené ve smlouvě a vzorek nebo předloha, rozhoduje smlouva. Určí-li smlouva a vzorek jakost nebo provedení věci rozdílně, nikoli však rozporně, musí věc odpovídat smlouvě i vzorku nebo předloze.“
- § 2099 občanského zákoníku: „Věc je vadná, nemá-li vlastnosti stanovené v § 2095 a 2096. Za vadu se považuje i plnění jiné věci. Za vadu se považují i vady v dokladech nutných pro užívání věci.“
Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující podle § 2106 občanského zákoníku právo:
„(a) na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
(b) na odstranění vady opravou věci,
(c) na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
(d) odstoupit od smlouvy.“
Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující podle § 2107 občanského zákoníku právo „na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z kupní ceny.“
Záruku ohledně skrytých vad lze uplatnit na základě § 2100 občanského zákoníku: „Právo kupujícího z vadného plnění zakládá vada, kterou má věc při přechodu nebezpečí škody na kupujícího, byť se projeví až později. Právo kupujícího založí i později vzniklá vada, kterou prodávající způsobil porušením své povinnosti.“
Podle uvedeného paragrafu se skrytá vada řeší stejně jako jakákoli jiná vada. Kupující se tudíž může domáhat svých práv podle § 2106 nebo 2107 občanského zákoníku (viz výše).